
כנס מיט"ל השנתי ה-23 בנושא "הוראה ולמידה משלבת טכנולוגיה בהשכלה הגבוהה", נערך ב־16–17 ביולי 2025 במרכז יצחק רבין, תל אביב. בכנס השתתפו מעצבי למידה, סגלי הוראה, חוקרים בתחום החינוך, יזמי טכנולוגיה, נציגי חברות טכנולוגיות, מקבלי החלטות במוסדות האקדמיים ומתעניינים בתחום טכנולוגיות הלמידה. כמו בכל שנה, הכנס היווה נקודת מפגש משמעותית לשיח, מחקר וחדשנות בתחום שילוב טכנולוגיות בהשכלה הגבוהה.
המיקוד של הכנס השנה היה על נושא "השכלה גבוהה בעידן הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI)". במסגרת זו, הוצגו על ידי מרצים.ות, ארגונים וחוקרים.ות, מחקרים, מקרי בוחן ופרקטיקות חדשניות הבוחנים את השפעת שילוב GenAI על תחומי ההוראה, הלמידה, ההערכה והמחקר.
מבין הנושאים בהם עסקו המושבים: "עוזרי הוראה מבוססי בינה מלאכותית – בוטים וצ’אטבוטים", "בינה מלאכותית יוצרת במקצועות ה- STEM", "זהות, אתיקה ותפיסות בעידן הבינה המלאכותית", "ניתוח ההוראה והלמידה והערכתן", "עוזרים דיגיטליים ודשבורדים חינוכיים", "שילוב במ"י באקדמיה – קבוצות מומחים דיסציפלינריים".
הכנס זכה להיענות מרשימה, עם כ-450 משתתפים ומשתתפות.
התוכנית כללה כ-60 הרצאות ב-17 מושבים מקבילים.
בדברי פתיחה, של פרופ' איל יניב, יו"ר מחב"א, פרופ' גלעד רביד, יו"ר מיט"ל, נתי אברהמי, יו"ר מחב"א, ואלי שמואלי, מנהל מיט"ל הדגישו האתגרים בפניהם עומדת מערכת ההשכלה הגבוהה בשילוב של בינה מלאכותית, מגמות בשימוש בטכנולוגיה לאור השינויים החלים על מערכת ההשכלה, חשיבותה של מחב"א בכלל ובפעילות מיט"ל בפרט לקידום שת"פ במוסדות להשכלה גבוהה ופרויקטים וחדשנות שמיט"ל מובילה.
הרצאת מליאה, "הכל בראש" של עיתונאי הטכנולוגיה דרור גלוברמן הרצאה התמקדה במה נדרש בעידן הבינה המלאכותית היוצרת, כדי להישאר רלוונטיים, ובאילו כישורים יישארו ייחודיים לאדם לצד הכישורים שכדאי לפתח.
שני מושבים בינלאומיים התקיימו במתכונת מקוונת וכללו הרצאות של מומחים מובילים מרחבי העולם כולל שותפים מפרויקט IMPACT. בהרצאות הוצגו מגוון פרספקטיבות, מהיבטים רגולטוריים, מוסדיים ואתיים של שילוב בינה מלאכותית בחינוך, דרך דגמים ליישום מעשי בהוראה, ועד לבחינת ההשפעות הקוגניטיביות והחברתיות של המפגש בין אדם למכונה.
שני מושבי פורום מרכזי קידום ההוראה, בהובלת פרופ’ ניצה דוידוביץ, פרופ' דורית תבור וד"ר ניזאר ביטאר עסקו בקשר שבין מחקר, פדגוגיה ויוזמות. כמו כן קיימה קבוצת עניין "מעבדת העתיד", בהובלת צוות החשיבה "שינוי פדגוגי מערכתי באקדמיה", ממכון מופ"ת.
בנוסף, התקיימו תערוכה טכנולוגית, בה נציגי חברות טכנולוגיות המציעות פתרונות לעולם האקדמיה בתחומי למידה, הוראה, הערכה ומחקר, הציגו פתרונות מתקדמים מבוססי בינה מלאכותית. בתערוכת פוסטרים עשירה ומגוונת הציגה יוזמות ומחקרים חדשניים.
ביום השני של הכנס התקיים יום סדנאות המשלב תיאוריה ופרקטיקה. בארבע הסדנאות שהועברו הושם דגש על שימושים מתקדמים בבינה מלאכותית יוצרת ובגישות חדשניות להוראה, למידה והערכה. ההתנסות בסדנאות אפשרה למשתתפים.ות לרכוש ידע מעמיק ומיומנויות מעשיות, תוך הבנת ההקשר התיאורטי והיישומי של הנלמד.
אפשר להוריד את ספר הכנס, הכולל מאמרים מלאים, מצגות הכנס, תמונות והקלטות מאתר הכנס.