מכרזים

סיכום כנס מיט”ל 2022

 

 

כנס מיט”ל העשרים בנושא הוראה ולמידה משלבת טכנולוגיה בהשכלה הגבוהה נערך השנה פנים אל פנים במרכז רבין בתל אביב ב 29 ביוני 2022, כאשר נרשמו כ 300 משתתפים ממגוון מוסדות; מערכות השכלה גבוהה, מערכת החינוך, צה"ל והתעשייה. הכנס כלל הפעם שלוש הרצאות מליאה מרכזיות, שלושה מושבים מוזמנים שתוכנם נבנה על ידי המציעים, מסלול בינלאומי (באנגלית) ומושב ייחודי שבו השתתפו לראשונה – נציגי התאחדות הסטודנטים.

הכנס השנה שילב מגוון רחב ועשיר ביותר של מרצים מהארץ ומחו"ל, 15 מושבים, מעל ל 60 הרצאות ופאנלים, מסלול בינלאומי עם אורחים ממגוון ארצות מאירופה וארה״ב, ובנוסף השתתפו בכנס חברות מסחריות שהציגו מגוון של כלים וטכנולוגיות למידה. ביום למחרת הכנס, ב 30 ביוני 2022 התקיימו שתי סדנאות שהציגו שימושי ב Podcasts וב Tik Tok בהוראה.

השנה כחלק מהפעילות המשותפת בין חברי מיט״ל לפורום לקידום ההוראה במוסדות, נהננו מהנוכחות המרשימה של נציגי הפורום בכנס מיט״ל, והתרומה של החברות והחברים להצלחתו של הכנס.

נציגי הפורום לקחו חלק משמעותי בוועדת התוכנית, הציגו והשתתפו במושבים השונים והשתתפו בשיח המקצועי והחברתי שהתקיים במהלכו של הכנס.

דברי הפתיחה של פרופ' אהרון פלמון, יו״ר מיט"ל

"שנתיים של גלי קורונה הכריחו את מערכת ההשכלה הגבוהה, הנהלות, מרצים וסטודנטים לסגל הרגלי הוראה ולמידה חדשים שבתקופות מסוימות היו תלויות טכנולוגיות. בעיקר, הוראה מרחוק, הוראה מקוונת, ובחינות מרחוק. בעצם השתתפנו כולנו בניסוי אחד גדול של מהפכה טכנולוגית בדרכי ההוראה והלמידה שמטרתו המשך תפקוד מערכת ההשכלה הגבוהה בכדי להמשיך ולהכשיר בוגרים חדשים לשוק העבודה.

הכרח זה הביא לשינוי הרגלים וגם אם כעת ההשפעה הבריאותית של מגפת הקורונה קטנה מאוד והסיכון פחת הרי ההרגלים שנרכשו בשנתיים של הקורונה ממשיכים ללוות אותנו. אחד ההרגלים המשמעותיים ביותר היא ההבנה של הסטודנטים כי אפשר ללמוד בצורה סבירה בקורסים רבים ללא נוכחות פיזית בהרצאות בין בשל העובדה שהקורס יכול להיות משודר מרחוק, מוקלט ואז להילמד בשעות נוחות לסטודנט או בכלל הקורס נבנה בצורה מקוונת ללימוד עצמי. בעצם השילוב של מגפה המסכנת בריאות בשילוב יכולות טכנולוגיות שהיו כבר קיימות בעבר אבל בשל הקורונה נכפו גורמים להמשך של שינויים נדרשים בפדגוגיה בהשכלה הגבוהה הגם שהסיכון מהמגפה חלף.

אנו מצויים כרגע בלימוד המצב שהשתנה, בניתוח המשמעויות שלו, בניסיון ללמוד מהו המצב האופטימלי החדש שאליו יש לשאוף. מצב חדש שבו סטודנטים רבים לא חזרו ללמוד בקמפוס כמו לפני הקורונה בשל שינויים בחישוב כלכלת הזמן שלהם ומצד שני הרצון של המוסדות האקדמיים ליצור קהילה אקדמית תוססת התלויה באינטראקציה אנושית במוסדות. כאנשי טכנולוגיה ופדגוגיה אנחנו נדרשים להציע דרכים שיעזרו להתמודד עם המצב החדש ולהוביל טוב יותר את מערכת ההוראה והלמידה הן אצל סגל המרצים והן אצל הסטודנטים.

כדי להתמודד טוב יותר עם המצב החדש, שבו יש הבנה כי הפדגוגיה ביחד עם הטכנולוגיה, צריכים לתת תשובות החלטנו שיש להגביר הקשר בין שני הגופים המובילים בארץ בתחומים אלו: מיט"ל כמרכזת המאמץ הטכנולוגי המשותף באוניברסיטאות ובמכללות ופורום ראשי מרכזי ההוראה המרכז במוסדות את עיקר המאמץ לקידום הכשרת הסגל ובקרת איכות ההוראה. מגפת הקורונה הסבירה בצורה פשוטה וחדה כי השילוב שבין השניים יוצר פתרונות מתקדמים והחיבור ההדרגתי בפעילויות של שני הגופים מביא לידי ביטוי הבנה זו. אני מקווה שגם הרגולטור שער לכלל השינויים בהוראה ובלמידה של הסטודנטים במוסדות יעודד חיבור זה כדי להביא לקידום תחום זה ברמה העל מוסדית ולא רק ברמה המוסדית.

מהרצאות הכנס

הרצאת פתיחה ניתנה על ידי פרופ' יורם עשת מהאוניברסיטה הפתוחה ונושאה היה "כולם מדברים על אוריינות דיגיטלית, אבל מה הם עושים בנדון?

"ממש כמו שהמושג המסורתי ‘אוריינות’ מתייחס ליכולתו של האדם להשתמש במיומנות הקריאה והכתיבה לשם העברה וקליטה של מסרים, המושג ‘אוריינות דיגיטלית’, מתייחסת ליכולתו להשתמש בטכנולוגיות הדיגיטליות למטרות אלה. השימוש היעיל בטכנולוגיות הדיגיטליות מעמיד בפני הלומד והמלמד מגוון אתגרים קוגניטיביים, חברתיים-רגשיים ומוטוריים, שהשליטה בהם מהווה תנאי קריטי ללמידה, הוראה והדרכה יעילות. בהרצאה, הוצגו ממצאי מחקר שבדק את האסטרטגיות בהן נוקטים מורים להקניית מיומנויות האוריינות הדיגיטלית לתלמידיהם בישראל. ממצאי המחקר ישמשו בסיס לטענה כי כולם מדברים על הצורך בהקניית מיומנויות אוריינות דיגיטלית לתלמידים, אבל מעט מאוד נעשה בשביל לממש זאת בהצלחה.

הרצאת המליאה ניתנה על ידי מר שי רשף מאוניברסיטת ההמונים והציג: "אוניברסיטת ההמונים (UoPeople) – מודל ייחודי להשכלה גבוהה.

אוניברסיטת ההמונים (UoPeople) הינה אוניברסיטה אמריקאית, מקוונת, ללא שכר לימוד, בעלת תארים מוכרים, הפותחת את שעריה לכל בוגר תיכון בעולם שדלתות האקדמיה סגורות בפניו מכל סיבה.

הרצאת הנעילה ניתנה על ידי מר סווין-טור גריף מיחברת H5P ונושאה היה: "The H5P OER Hub"

מרכז H5P OER יהיה מאגר פתוח הניתן לחיפוש של תוכן שנוצר על ידי ועבור מחנכים מכל העולם שיאפשר לחברי קהילת H5P לחלוק את עבודתם ולהפיק תועלת מהיצירתיות והכישורים של עמיתים בכל מקום.

שלושת המושבים המוזמנים עסקו ב: "קידום הוראה: הוראה ולמידה משלבת טנולוגיה בהשכלה הגבוהה", "השקת ספר מיט"ל-טכנולוגיות למידה בהשכלה הגבוהה בישראל" ו"אנליטיקות למידה בשירות הוראה – אתגרים והזדמנויות בעולם של נתונים".

שני המשובים הבינלאומיים עסקו ב: "Learning Spaces and New Pedagogical Models – Beyond COVID-19"  וב "Practical Solutions for Strengthening the Social Periphery"

המושב היחודי "זמנים משתנים – נקודת מבט של סטודנטים" הפגיש נציגי סטודנטים וסטודנטיות, מרצים ומרצות, מוסדות, ות״ת וספקים ועסק ב: "חוויות ותובנות מהשנתיים האחרונות. כיצד השתנתה ההשכלה הגבוהה, ובעיקר מה התפקיד שמלאה הלמידה המקוונת והיברידית, וטכנולוגיות למידה בכלל, בשינויים אלו. כל זה לשם זיהוי הזדמנויות, חסמים ואתגרים  ולפיכך ניסיון לאור הצגת נקודות המבט השונות, להציע פתרונות לאתגרים הללו ודרכים להתאמת  ההוראה, בעיקר לטובת הלומדים והלומדות, אך גם עבור כלל העוסקים במלאכת ההוראה".

תשעה מושבים נוספים הצטרפו לפעילות שלעיל והכנס ב 60 ההרצאות שבו נגעו במגוון רחב של היבטים יישומיים ומחקריים: מיומנויות דיגיטליות, למידה היברידית ומשולבת, קורסים מקוונים במדעים ומתמטיקה, היבטים פסיכולוגיים ורגשיים, מודלים לחדשנות אנליטיקות למידה, חידושים וחדשנות בהוראה ואסטרטגיות להטמעה, קידום ההוראה בשילוב טכנולוגיות ופיתוח ועיצוב הוראה ולמידה מרחוק.